tirsdag den 21. februar 2012

Lyskilder

Det var meget meget lettere dengang vi havde glødepærer på 15W, 25W, 40W, 60W osv. - så vidste vi hvordan og hvor meget lys vi fik i lamperne. 
Har du det også sådan ?
Som forbruger har jeg fuld forståelse for at man kan blive forvirret over alle de nye lyskilder man kan købe til sine lamper, og nogle af dem er endda integreret i lampen og skal ikke skiftes.
Halogen, sparepærer, LED, Lumen, Ra, lysspredning, Kelvin - ja, der spares ikke på nye udtryk man skal sætte sig ind i som forbruger.
Jeg har for længst indset at sparepærer ikke passer ind i vores hjem - eller rettere ikke passer mig. Jeg kan ikke lide at de ikke er miljøvenlige. Man skal særbehandle pæren hvis den går i stykker - uha - endelig ikke noget med at feje glasskår op eller støvsuge. Og så skal de afleveres på genbrugspladsen. Det er for besværligt og det er ikke godt for miljøet.
I stedet har jeg forelsket mig i LED pærerne. Dyrt i indkøb, men billigt i drift og så holder de jo i 15 - 30 år ! Nå ja, nu har jeg foreløbigt ikke haft mine LED pærer så længe, men det er hvad producenterne lover. Jeg har testet et par stykker af dem, som foreløbigt har været tændt konstant i 1 1/2 år og stadigvæk lyser med samme intensitet som da de var nye.
Nogle LED pærer giver et rigtigt dejligt hyggelys og nogle giver et rigtigt godt læselys. Det kan være dyrt at prøve sig frem, så måske skulle vi skrive lidt om vores egne erfaringer med de pærer vi sælger. Kunne det mon være interessant for vores læsere/kunder ? 
Indtil videre kan du læse mere om lyskilder på Elsparefondens hjemmeside. Klik ind på LamperOnline.dk og find flere oplysninger om lyskilder og tjek også dér hvad Elsparefonden siger http://lamperonline.dk/shop/cms-3.html
Vi hører meget gerne om andres erfaringer med lyskilder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar